maandag 21 mei 2012

Guerrillafietsen over de Kaap


Als een kluit toeristen lapten we op onze rode en groene Kronan-fietsjes alle verkeersregels aan de laars. Guerrillafietsen, een nieuwe term was geboren. Uitstekend te combineren met een beetje guerrilla gardening. Want groen kattenkwaad, dat zouden we onderweg uithalen. Enthousiaste gidsen van de Rotterdamse Archiguides voerden ons aan.


Eerst hadden we samen zaadbommen gekneed. Aarde, bloemenzaad, een laatste restje kleipoeder en een klein scheutje water (Thuis doen? Kijk hier voor een hysterische tutoral, of rechts ernaast voor een serieuzere).


Net zo lang tot iedere fietser een zakje vol bommetjes in zijn zak kon stoppen, om later links en rechts om zich heen te werpen.

Foto: Paul van de Blom, een fotograaf die een stukje meefietste

De fietstocht voerde over het Rotterdamse schiereiland Katendrecht, ook wel ‘de Kaap’ genoemd. Ik was er nog nooit geweest. Tot voor kort had ik er ook niet veel aan gemist. Sinds enkele jaren zijn er echter allerlei prestigieuze projecten in ontwikkeling, en schudt het schiereiland langzaam maar zeker zijn imago van hoerenbuurt en Chinatown van zich af.

Nog een foto van fotograaf Paul van de Blom

Met veel bombarie en poseerwerk wierpen we zaadbommen over het hek van een braakliggend terrein. Ook hielden stil bij een hoogdravend Chinees bouwproject en andere architectonisch bijzondere plaatsen, en bij een veldje waar een spannend speelschip voor kinderen zou verrijzen. Niet voor een zaadbombardement, maar over een verhaal over die plekken.


Een Katendrechtse familie stelde haar nieuwbouwwoning met adembenemend uitzicht over het water voor ons open. Als tegenprestatie plantten wij afrikaantjes en Kaap-uchijners in de kleurloze straat.



Anderhalf uur later stonden we weer op het Deliplein, waar de Zaait!-markt op punt van opbreken stond. Een bulghurburger viel er nog net te scoren, want zo veel frisse lucht en gezonde beweging, daar krijgt een mens wel trek van.

En die Kaap? Laat die maar floreren!

6 opmerkingen:

  1. Mijn vriendinnetje woont daar, ben benieuwd of zij ervan weet. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had hiervan gelezen inderdaad. Supercool om te lezen dat één van 'mijn' blogsters er aan mee heeft gedaan. Dit soort initiatieven vind ik nou echt zo mooi.
    Like you for doing this!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik geloof jullie hebben van een heel gezellige, vrolijke dag genoten. Prachtig vind ik zulke limitatieve Marijke.
    Lieve groeten, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jee ,zo zou ik ook wel eens een dagje door willen brengen, helaas in mijn vriendekring zijn er niet veel mensen met animo voor zon idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties?
- Die lees ik graag!
Rare letters overtypen?
- Dit blog was geheel robotvriendelijk, tot ik dagelijks spam begon te ontvangen. Woordverificatie staat daarom weer aan,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...